Opgradering af 60-ernes akustiske tonedræber
I en periode i 60'erne og starten af 70-erne blev en del akustiske guitarer, især Gibson, og som her Kasuga, fremstillet med en stol der kunne justeres i højden. Tanken er selvfølgelig god, men resultatet var desværre uheldig. Det justerbare stoleindlæg er tungt, og kontakten imellem strengene og guitaren ligger kun i de to skruer.
De to skruer justerer højden på hele stoleindlægget
At det ikke er godt at selve mekanismen er tung,
kan man selv konstatere ved at udføre følgende simple
eksperiment:
Slå en (god) akustisk guitar an, og læg en
finger på dækket. Løft igen fingeren. Lyt. Der
skal ikke meget til for at man kan høre en forskel, vel?
Det er desuden en almindelig opfattelse, at det er bedst at have så
stor en kontaktflade imellem stoleindlægget og dækket
som muligt, for at strengenes vibrationer bedst muligt kan forplante
sig ud i guitaren.
I systemet med de to højdejusteringsskruer er kontaktfladen
reduceret til de to skruer, og det mener man ikke er godt.
Udover de uheldige egenskaber stolen har for lyden er det også svært at installere et godt pickupsystem i en guitar med sådan en stol.
Vi opgraderer enten sådan en stol ved at udskifte hele stolen, som vi f.eks har gjort det i denne billedeserie og i denne billedserie , eller ved at udfylde hullet med et matchende stykke træ og fræse ud til et almindeligt stoleindlæg. Her vælger vi den sidste løsning.
Her er hele stoleindlægget løftet ud af stolen.
Jeg finder et stykke palisander der matcher, og begynder at tilpasse det
Nu passer stykket nærmest som fod i hose
Det bliver limet fast med varm hudelim
Med et skarpt stemmejern fjernes det overskydende træ
Jeg fræser en ny rille til stoleindlægget. Fordi det her er
en Martin-kopi, skal stoleindlægget være 2,3mm bredt.
Sådan kom det til at se ud her. I samme ombæring monterede
jeg et pickupsystem, men det fik jeg ikke taget billeder af.
Se mange andre eksempler på reparationer vi foretager...
Her er f.eks en anden stol der blev udskiftet...